Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2020

Ακόμη 12 αποτυχημένα προϊόντα στην ελληνική αγορά

Σε συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης που αφορά αποτυχημένα προϊόντα που κυκλοφόρησαν στην ελληνική αγορα, σας παρουσιάζω ακόμη 12 πολλά υποσχόμενα προϊόντα ποιυ κατέληξαν εμπορικές αποτυχίες. 

 1.Έτοιμα milkshakes/smoothies




Στις αρχές των '90s η Φάγε λανσάρισε μία σειρά από έτοιμα προς κατανάλωση milkshakes με γέυσεις σοκολάτας,βανίλιας ή φράουλας που μπορούσε κανείς να βρεί έτοιμο στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ .Όμως μετά από μικρό χρονικό διάστημα το πρόιόν εξαφανίστηκε από τα ράφια. Αρκετά χρόνια αργότερα,κάπου το 2005 η Φάγε επιχείρησε να επαναλανσάρει το προϊόν στην αγορά με νέα συσκευασία και περισσότερες γέυσεις.Όμως το πείραμα ούτε τοτε δεν πέτυχε και οι χαμηλές πωλήσεις κατέληξαν στην οριστική αυτή την φορά απόσυρση του προϊόντος από την αγορά.Λίγο αργότερα, η Αmita έβγαλε ένα παρόμοιο προϊόν, το Amita smoothie που ουσιαστικά ήταν χυμός φρούτων μαζί με γάλα.Όμως και αυτό το προϊόν δεν μακροημέρευσε στα ράφια των super market. Ο λόγος που όλες οι απόπειρες για την κυκλοφορία έτοιμων ροφημάτων με γάλα και χυμούς φρούτων απέτυχαν προφανώς ήταν το ότι όσοι αρέσκονται στο να πίνουν τέτοια ροφήματα,προτιμούν να τα φτιάχνουν μόνοι τους ή να τα παίρνουν φρέσκα από κάποια καφετέρια/φαστφουντάδικο/juice bar oπου θα τους το ετοιμάσουν εκείνη την ώρα αντί να αγοράσουν κάτι ετοιματζίδικο το οποίο είναι φουλ στα συντηρητικά και ποιος ξέρει για πόσο καιρό βρισκόταν στο ψυγείο. Επίσεις τα έτοιμα ροφήματα συχνά περιέχουν μεγάλες ποσότητες πρόσθετης ζάχαρης,τεχνητών αρωμάτων και χρωστικών και αυτό τα καθιστά αρκετά πιο ανθυγιεινά σε σχέση με τα φρέσκα χειροποίητα smoothies 

2. .Προϊόντα Skip solutions










Κάπου το 2001-2002,η Unilever αποφάσισε να επεκτείνει την γκάμα προϊόντων Skip και εκτός από απορρυπαντικά να προσφέρει μία σειρά από βοηθητικά προϊόντα,πάντα γύρω από το πλύσιμο των ρούχων.Η σειρά προϊόντων Skip solutions,όπως ονομάστηκε, αποτελούνταν από αποσκληρυντικές ταμπλέτες, σπρέϋ απομάκρυνσης λεκέδων και πανάκια για τοπικό καθαρισμό λεκέδων. Όμως η αποτελεσματικότητα των νέων αυτών προϊόντων όπως αποδείχτηκε ήταν ανεπαρκής και έτσι δεν κατάφεραν ποτέ να κατακτήσουν σημαντικό μερίδιο στην αγορά. Έτσι η unilever σύντομα αποφάσισε να αποσύρει τα νέα αυτά προϊόντα επικεντρώσει το σήμα Skip αποκλειστικά στην κατηγορία των απορρυπαντικών,όπου κυριαρχούσε εδώ και αρκετά χρόνια. 



3.Cheese rolls









Η αλήθεια είναι ότι δεν θυμάμαι με σιγουριά ποια εταιρεία είχε λανσάσει το συγκεκρειμένο προϊόν  το οποίο μάλιστα προοριζόταν για παιδιά ως υγιεινό σνακ πλούσιο σε ασβέστιο.Νομίζω ότι ήταν η Friesland/Νουνού αλλά δεν παίρνω και όρκο.Επρόκειτο για κυλινδρικούς ράβδους ανάλατου τυριού επικαλυμμένους με σοκολάτα που κυκλοφόρησαν πρίν από καμιά 15αριά χρόνια.Ο τολμηρός αυτός συνδυασμός δεν κατάφερε να συγκινήσει ιδιαίτερα τους παιδικούς ουρανίσκους με αποτέλεσμα το προϊόν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να αποσυρθεί από την ελληνική αγορά. Μπορεί στην ελλάδα ο συνδυασμός να φάνηκε "κουλός" για τους περισσότερος,όμως το συγκεκρειμένο σνακ σκίζει στην Ουγγαρία όπου ονομάζεται "Túró Rudi" και αποτελεί αγαπημένο σνακ για μικρούς και μεγάλους εδώ και πάνω από 50 χρόνια, αποδεικνύοντας πόσο πολύ διαφέρουν οι γευστικές προτιμήσει από χώρα σε χώρα.


4.Alpha Digital







Από το 1999 ο Στάθης Τσοτσορός, τότε ιδιοκτήτης του ομίλου Alpha εξέταζε την δημηουργία μίας ψηφιακής δορυφορικής συνδρομητικής πλατφόρμας προκειμένου να "σπάσει" το μονοπώλιο της Nova/Filmnet.Αρχικά σχεδίαζε να υλοποιήσει το νέο αυτό εγχείρημα σε συνεργασία με τον ΟΤΕ, όμως ένα χρόνο αργότερα ο ΟΤΕ αποφάσισε να αποχωρήσες από το project, έτσι ο Alpha προχώρησε μόνος του. Τον Νοέμβριο του 2000 έλαβε την άδεια προκειμένου να ξεκινήσει η λειτουργεία της πλατφόρμας,η οποία τέθηκε σε λειτουργεία δοκιμαστικά στους πρώτους μήνες του 2001. Τον Δεκέμβριο του 2001 ξεκίνησε επίσημα η εμπορική διάθεση της πλατφόρμας η οποία περιλάμβανε ένα σύνολο από θεματικά κανάλια όπως αθλητικά,κινηματογραφικά,ειδησεογραφικά και μουσικά, στα πρότυπα της Nova, τόσο ελληνικά όσο και ξένα.Όμως τα τεράστια οικονομικά προβλήματα σε συνδυασμό με τον πολύ χαμηλό αριθμό συνδρομητών που ποτέ δεν ξεπέρασαν τις 40000 κατέστησαν την λειτουργεία της πλατφόρμας ζημιογόνα για τον όμιλο.Ο όμιλος έκανε το λάθος να κάνει μεγάλα οικονομικά ανοίγματα όπως την προσφορά υπέρογκων ποσών σε κάποιες ελληνικές ομάδες προκειμένου να αποχωρήσουν από την αντίπαλη Νova και να έχει η Alpha digital τα αποκλειστικά δικαιώματα της μετάδοσης των αγώνων τους.Επίσεις η μικρή ποικιλία καναλιών και και το φτωχό περιεχόμενο συγκριτικά με την nova δεν βοήθησε στο να κερδίσει η πλατφόρμα αρκετά μεγάλο αριθμό συνδρομητών ώστε να αποσβεστούν τα τεράστια ποσά που ξοδέυτηκαν για τα ποδοσφαιρικά δικαιώματα. Το καλοκαίρι του 2002 έγιναν κάποιες συζητήσεις προκειμένου η εταιρεία να συγχωνευτεί με την Nova,που όμως τελικά ναυάγησαν. Έτσι τον Οκτώβριο του 2002,πριν καν προλάβει να κλείσει 1 χρόνο στον δορυφορικό τηλεοπτικό αέρα, η πλατφόρμα διέκοψε οριστικά την λειτουργεία της.Η μάυρη τρύπα που δημηούργησε στον όμιλο αυτή η απόπειρα εισόδου στην αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης ήταν τεράστια με τις ζημιές να ξεπερνούν τα 180,000,000 € και συνέβαλλε στην αποχώρηση του Σ. Τσοτσορού από τον όμιλο Alpha και την ολοκληρωτική μεταβίβαση του κύριου τηλεοπτικού σταθμού Alpha στον Δ.Κοντομηνά.



5. Λουκάνικα Nικας Deli frank





Και σε ποιον δεν αρέσει να συνοδέυει τα λουκάνικα με κέτσαπ ή μουστάρδα? Αποτελεί αγαπημένο συνδυασμό σε ολόκληρο τον πλανήτη. Έτσι η Νικας το 2006 είπε γιατί να μην ενσωματώσουμε το κέτσαπ και την μουστάρδα μέσα στα λουκάνικα ώστε να μην χρειάζεται να τα προσθέτει κανείς ξεχωριστά και έβγαλε στην αγορά τα Deli Frank,τα πρώτα γεμιστά λουκάνικα με κέτσαπ ή μουστάρδα,ενώ λίγο αργότερα έβγαλε και τρίτη γέυση,γεμιστά με τυρί.Αν και φαινόταν πολύ έξυπνη ιδέα,τελικά έχασε στην υλοποίηση.Η υφή της "γέμισης" θύμιζε ζελέ ή γλίτσα και δεν ήταν καθόλου ευχάριστη,δεν θύμιζε την γνώριμη κρεμώδη ημίρρευστη υφή του κέτσαπ και της μουστάρδας.Υποψιάζομαι ότι πρόσθεταν κάποιο μέσο πύκνωσης στην γέμιση π.χ. ζελατίνη ώστε να μειωθεί η ρευστότητα του κέτσαπ/μουστάρδας για να μην χύνεται έξω από το λουκάνικο κατά το μαγείρεμα, με αυτό τον τρόπο όμως έχανε αρκετά σε υφή και γέυση.Έτσι το προϊόν ποτέ δεν κατάφερε να κερδίσει την προτίμηση των καταναλωτών και η εταιρεία σταμάτησε την παραγωγή του περίπου 2 χρόνια αργότερα. 

6. Mo'Mad καρτοκινητή







Το 2006 το αγαπημένο μουσικό κανάλι των νέων Mad αποφάσισε να λανσάρει το δικό του πακέτο καρτοκινητής σε συνεργασία με την Tim (σημερινή Wind).Όμως ποτέ δεν κατάφερε να χτυπήσει τον τεράστιο ανταγωνισμό των πακέτων των υπόλοιπων εταιρειών και ο αριθμός συνδρομητών του παρέμεινε χαμηλός. Έτσι 4 χρόνια αργότερα το κανάλι αποσύρθηκε από το εγχείρημα και οι συνδρομητές του Mo' Mad απορροφήθηκαν από την καρτοκινητή Free 2 go.


7. Nokia N-Gage

Βρισκόμαστε στο 2003, αρκετά χρόνια πριν τα smartphones κατακτήσουν την αγορά της κινητής τηλεφωνίας.Τα παιχνίδια των τότε κινητών(π.χ. φιδάκι,pinball κτλ.) θύμιζαν τα arcades της δεκαετίας του '80.Από την άλλη είχαμε τις φορητές παιχνιδοκονσόλες (π.χ. game boy) που προσέφεραν αρκετά ρεαλιστικά για την εποχή γραφικά. Η Nokia λοιπόν προσάθησε να αποσπάσει μέρος των παικτών των φορητών παιχνιδοκονσολών λανσάροντας το πρώτο κινητό-παιχνιδοκονσόλα,2 σε 1, το Nokia N-gage. Πρωτοκυκλοφόρησε στην ευρώπη τον Οκτώβριο του 2003 και δεν είχε το κλασικο σχήμα ενός κινητού τηλεφώνου, αλλά σχεδίαση που θύμιζε παιχνιδοκονσόλα,με την οθόνη στο κέντρο και γύρω-γύρω τα πλήκτρα.Αυτό όμως αποδείχθηκε ανεπιτυχές διότι αφ'ενός αυτό το σχήμα το καθιστούσε εντελώς άβολο για τηλέφωνο και αφ'ετέρου τα πλήκτρα τηλεφώνου που διέθετε δεν ήταν καθόλου βολικά για τον χειρισμό  παιχνιδιών.Έτσι απέτυχε τόσο σαν τηλέφωνο όσο και σαν κονσόλα και ποτέ δεν κατάφερε να ανταγωνιστεί την nintendo, καταλήγοντας σε παγκόσμια εμπορική αποτυχία.Το 2004 κυκλοφόρησε μία νέα έκδοση με βελτιωμένη σχεδίαση,όμως ούτε αυτό κατάφερε να σημειώσει ικανοποιητικές πωλήσεις και έτσι το 2005 το μοντέλο αποσύρθηκε και το project N-gage εγκαταλείφθηκε οριστικά.   


8. Σαλάμια-μινιατούρες Creta farm mini









To 2015 η κρητική αλλαντοβιομηχανία Creta farm αποφάσισε να καινοτομήσει με την κυκλοφορία  "φορητών" αλλαντικών σε μικρές μερίδες μεγέθους σνακ για να τα παίρνει κανείς μαζί του στην δουλειά,στο σχολείο, στην εκδρομή ή όπου αλλού επιθυμεί.Δεν κυκλοφορούσαν μεμονωμένα,αλλά σε σακουλάκια των 8 τεμαχίων.Όμως η απήχηση στο καταναλωτικό κοινό ήταν χλιαρή αφενός λόγω της υψηλής τιμής του προϊόντος σε σχέση με τις κανονικές συσκευασίες αλλαντικών και αφετέρου λόγω ου ότι το προϊόν απαιτούσε ψύξη και έτσι θα έπρεπε κανείς να το καταναλώσει εντός 2-3 ωρών από την στιγμή που θα το πάρει από το σπίτι του,καθιστώντας το όχι και τόσο βολικό για κατανάλωση "on the go". Έτσι το προϊόν αποσύρθηκε διακριτικά από τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ. 

Σημείωση:Μια πολύ καλή ιδέα για αλλαντικό "κολατσιού" που έχω δει σε αρκετές χώρες της κεντρικής και βόρειας ευρώπης είναι τα αποξηραμένα λουκάνικα "kabanosy". Είναι αρκετά νόστιμα και πικάντικα και διατηρούνται εκτός ψυγείου.Μπορούν να φτιαχτούν είτε από χοιρινό είτε από κρέας πουλερικών.Μαζί με κριτσίνια αποτελούν ιδανική πρόταση για πρόχειρο γέυμα "στο πόδι" και δεν απαιτούν ψυγείο, έτσι μπορεί να τα καταναλώσει κανείς ότι ώρα θέλει, όση ώρα και αν λείπει απ'το σπίτι. Αν κάποιος από την creta farm διαβάζει την συγκεκρειμένη ανάρτηση,ας επεξεργαστεί αυτή την ιδέα.

9.Knorr vie





To 2005, o κλάδος τροφίμων της Unilever επικαλούμενος την καθημερινή ανάγκη των ανθρώπων για τουλάχιστον 400 g φρούτων και λαχανικών την ημέρα, λάνσαρε το ρόφημα Knorr vie, ένα συμπυκνωμένο ρόφημα από μείγμα φρούτων και λαχανικών σε διάφορες γέυσεις,σε μικρά μπουκαλάκια των 100 ml.Στις διαφημίσεις υπήρχε ο ισχυρισμός ότι κάθε μπουκαλάκι καλύπτει το 50 % των ημερήσιων αναγκών του ανθρώπου για φρούτα και λαχανικά.Το σκέυασμα κυκλοφόρησε για περόπου 5-6 χρόνια και στην συνέχεια εξαφανίστηκε μυστηριωδώς από ολόκληρη την ευρωπαϊκή αγορά.Κανείς δεν γνωρίζει με βεβαιότητα τους λόγους για τους οποίους η εταιρεία αποφάσισε να αποσύρει το προϊόν.Εικάζω 3 διαφορετικούς παράγοντες που μπορεί να συνέβαλλαν στην αποτυχία. 1ον, το προϊόν ήταν πολύ πυκνό για ρόφημα,περισσότερο έμοιαζε με πολτό, και δεν είχε ευχάριστη υφή, 2ον οι ισχυρισμοί υγείας των διαφημίσεων έγιναν αντικείμενο επίκρισης από διαιτολόγους και διατροφολόγους και πιθανόν να κρίθηκαν ψευδείς και παραπλανητικοί και 3ον η μάρκα Knorr είναι μία μάρκα που οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν συνδέσει με κύβους νοστιμιάς και προϊόντα μαγειρικής και όχι με χυμούς και αναψυκτικά.

10.Βιτάμ Smiles










Όσοι τρώνε φέτεσ ψωμιού για πρωινό,συνηθίζουν να το αλείφουν με βούτυρο και μαρμελάδα ή μερέντα.Οι άνθρωποι της Ελαΐς σκέφτηκαν,γιατί να μην συνδυάσουμε αυτά τα 2 προϊόντα επάλειψης σε 1? Έτσι το 2001 έβγαλε το Βιταμ Smiles, που ουσιαστικά ήταν φυτικό βούτυρο βιτάμ με γέυση φράουλας,βερύκοκου ή σοκολάτας.Όμως ποτέ δεν κατάφερε να κερδίσει μία θέση στο πρωινό των ελληνικών οικογενειών και εξαφανίστηκε διά παντός 1-2 χρόνια αργότερα.Ο λόγος της αποτυχίας προφανής: Το κλασικό Βιτάμ δεν χρησημέυει αποκλειστικά και μόνο για επάλειψη στο ψωμί,αλλά και για άλλες χρήσεις όπως μαγειρική ή ζαχαροπλαστική. Η προσθήκη ζάχαρης και φρούτων ή σοκολάτας μέσα στο Βιτάμ smiles όμως το καθιστά άχρηστο για οποιαδείποτε άλλη χρήση εκτός από επάλειψη.Έτσι όσοι αγόραζαν Bιτάμ Smiles για πρωινό θα έπρεπε ούτως η αλλιώς να συνεχίσουν να αγοράζουν και το κλασικό Βιτάμ για χρήση στην κουζίνα. Οπότε η αγορά αυτού του προϊόντος ήταν τελικά ασύμφορη αφού είναι πιο οικονομικό να αγοράσει κανείς ένα κλασικό Βιτάμ για όλες τις χρήσεις και μία μαρμελάδα για το πρωινό από το να αγοράζει 2 βιτάμ. Άσε που με την μαρμελάδα έχεις και περισσότερες επιλογές  και δεν περιορίζεσαι μόνο σε 3 γέυσεις.


11.Snack pack-Ξηροί καρποί με σοκολάτα








Κάπου γύρω στο 2001 η σοκολατοβιομηχανία Παυλίδη έβγαλε στην ελληνική αγορά ένα πρωτότυπο σνακ, το snack pack. Στην ουσία ήταν mix ξηρών καρπών όπως αμύγδαλα και φυστίκια με επικάλυψη σοκολάτας.Αν και ο συνδυασμός ξηροί καρποί μπαίνουν σε σοκολάτες και σοκολατάκια εδώ και πάρα πολλά χρόνια και ο συνδυασμός τους είναι αρκετά ταιριαστός,σαν σνακ δεν "έπιασε".Οι χαμηλές πωλήσεις οδήγησαν την εταιρεία να σταματήσει την παραγωγή του προϊόντος λίγο καιρό αργότερα.Ίσως να βγήκε σε λάθος timing.Αν έβγαινε το προϊόν σήμερα,πιστέυω θα είχε καλύτερη τύχη αφού οι νέες τάσεις της υγιεινής διατροφής έχουν δώσει αξία υπερτροφής στους ξηρούς καρπούς και πολλοί θα το θεωρούσαν υγιεινό σνακ γεμάτο ενέργεια.

12. Μπύρα Jack Daniels








Σχεδόν όλοι γνωρίζουν το πασίγνωστο αμερικάνικο ουίσκι Jack Daniels με την μοναδική γέυση και άρωμα.Λίγοι όμως γνωρίζουν την αποτυχημένη απόπειρα της εταιρείας στην ζυθοποιεία.Κάπου στα τέλη της δεκαετίας του '90 η εταιρεία Jack Daniels αποφάσισε να πειραματιστεί και στην παραγωγή μπύρας,ιδρύοντας ένα ζυθοποιείο ακριβώς δίπλα στο αποστακτήριο στην πόλη Lynchburg της πολιτείας του Tenessee.Πιθανόν η εναρκτήρια αφορμή να ήταν το γεγονός ότι η μπύρα και το ουίσκι παράγονται από την ίδια πρώτη ύλη, τα σιτηρά όπως κριθάρι,σίκαλη,σιτάρι και καλαμπόκι. Εφόσον η εταιρεία ήδη επεξεργαζόταν σιτηρά για την παραγωγή ουίσκι είπε γιατί να μην δοκιμάσουμε να κάνουμε και την δική μας μπύρα.Έτσι κάπου στο 1995 ξεκίνησε να κυκλοφορεί στις Η.Π.Α μία σειρά από 7 διαφορετικές ποικιλίες μπύρας, ενώ λίγα χρόνια αργότερα κάποιες από αυτές ξεκίνησαν να εξάγονται και σε ευρωπαϊκές χώρες μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.Η παραγωγή ήταν περιορισμένη (Limited edition) αφού η εταιρεία ήθελε να ελέγξει πρώτα τι απήχηση θα έχει το προϊόν στην αγορά προτού ξεκινήσει παραγωγή σε μεγάλη κλίμακα.Όμως τελικά φάνηκε ότι η γέυση της μπύρας ήταν κάτω του μετρίου και οι πωλήσεις απογοητευτικές.Έτσι το ζυθοποιείο έκλεισε οριστικά λίγο πριν την νέα χιλιετία και η εταιρεία προτίμησε να περιοριστεί στην παραγωγή ουίσκι που ήξερε να κάνει πολύ καλά εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Ηθικό δίδαγμα: Κάποιες φορές καλύτερα να μένεις σε αυτό που είσαι πολύ καλός και να μην προσπαθείς να μπεις σε "ξένα χωράφια".















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου